Runefolket

gruppe

Velkommen hos Runefolket

Runefolket i Ådal er en lokal spejder-gruppe under KFUM. Vi bruger vores kristne kulturarv og folkekirken aktivt og kæder det sammen med spejderarbejdet.

Hvornår er der spejder?
Der er spejder hver tirsdag og onsdag aften. Vi følger skolernes ferier og fridage.

Bæver, 0. og 1. klasse, tirsdag kl. 17.30–19.00

Ulve, 2. og 3. klasse, tirsdag kl. 17.30–19.00

Junior, 4. – 6. klasse, onsdag kl. 18.00–19.30

Trop spejder, 7. klasse, onsdag kl. 18.00–19.30

Rover, spejder for voksne (ledere, bestyrelse, forældre). Vi mødes sidste torsdag i hver måned, kl. 19.30–21.30 eller efter aftale

Familiespejder, 3- 6 årige (barn, søskende og forældre)
Starter op når vi fornemmer der er et behov igen.

Tilmelding
Når dit barn skal starte til spejder følger I dette link for at indskrive barnet.

Tilmelding her

Find ud af om spejder er noget for jer!
I starter med indskrivning, men først efter tre spejderaftner skal i betale kontingent. De første 3 gange, er “prøvetid”, -så I er sikre på at spejder er noget for jer, når vi fjerde aften sender kontingentseddel pr. mail.

Tilmelding
Når barnet starter til spejder har I været inde for at tilmelde barnet, så vi fra første aften har barnets, navn, adresse, telefonnummer til forældre og evt. særlige hensyn, af sikkerheds- og forskningsmæssige årsager (selvom de første tre gange er prøvetid).

Forsikring
I korpset er vi omfattet af forsikring,der dækker i spejdertiden og kun spejdertiden. (Børnene er ikke forsikret, hvis de opholder sig på legepladsen).

Hvad koster det, -og hvad går pengene til?
Kontingent koster ca. 400 kr. hvert halve år. Beløbet går til KFUM korps kontingent og forsikring. -Kontingentet rækker ikke til mere.

Frivilligt arbejde
Når man melder sit barn ind som spejder er man en del af fællesskabet. Vi er fælles om en masse udover de ugentlige spejdermøder, hygge såvel som ansvaret for stedet. Vi har udgifter til afdrag på lån til vores spejderhus, vedligeholdelse, varme, vand, materialer og lejr. Disse udgifter dækkes af frivilligt arbejde ex.: oprydning på Jelling Musikfestival, midler fra fonde, vores menighedsråd i lokalområdet og Y-mens club II i Vejle. Ligeledes kan vi tjene lidt ved vores arrangementer, hvor vi sælger pølser, vand, kage m.m.

Vi uddeler menighedsbladet i Hvejsel-Ildved og Kollerup-Vindelev sogne, hvor vi er afhængige af forældre hjælp. Vi har 16 ruter i vores nærområde, de tager hver ca. 1-1 1/2 time – 4 gange årligt. Vi har helt nøjagtige adresser. Berit Thind står for koordineringen.

Knive og dolke
Bævere må ikke gå med dolk. De må gerne medbringe dolk som lederne vil opbevare, og udlevere, når den skal bruges.
Ulve må gerne bære dolk når de har dolkebevis, et mærke de tager.
Spejdere må gerne bære dolk når de er i uniform. Runefolket råder over en snittekasse med dolke, som alle børn kan låne når det indgår som aktivitet.

Fakta om uniform
Det er absolut ikke noget krav, at børnene skal have uniform på, men vi ser gerne at de har et tørklæde. Mange af børnene er imidlertid meget stolte af uniformen. Uniformen købes her…hos eventyrsport.dk alt efter størrelse koster den mellem kr. 429,- og 549,- kr. og et tørklæde 59 kr.
Vi kan tilbyde jer at låne en uniform, af den gamle model, de bliver tilbudt efterhånden som de kommer tilbage fra udlån.

Ting der gør det sjovere at være spejder:

1. Kom ind og hils på!
Vi vil gerne lære jer at kende som forældre.
Kom ind, lav og drik en kop kaffe, stil spørgsmål, deltag hvis du har tid og lyst.

2. Deltag i arrangementer
En afslappet måde at møde hinanden. Vi har årligt en række arrangementer: Bestyrelsesvalg, Mini lejr, Sommer afslutning, Høstlejr, Efterårsløb, Santa Lucia og Julelejr.

3. Hjælp os, med det du er god til

Vi kan altid bruge en ekstra hånd, og børnene er stolte af det arbejde, som lige netop deres far eller mor har udført.

4. Vi vil gerne være flere
Både ledere og børn. Inviter naboen og deres børn med.

Bestyrelsen
Vælges en gang årligt i februar måned. Bestyrelsen kan ses på opslagstavlen i spejderhuset ligesom der er referat fra alle møderne.

Udmelding
Vi opkræver kontingent til vi får besked om udmelding via medlemsservice.spejdernet.dk. Udmelding er meget vigtig, da vi skal betale til korpset indtil barnet er skriftligt udmeldt. Hvis barnet stopper midt i en sæson gives der ikke penge tilbage.